MUZIEJUS GAMTOJE | MUZIEJAUS LANKYMAS | NAUJIENOS | ATRADIMŲ ERDVĖ | SKULPTŪRA IŠ TV | EDUKACIJA | KONFERENCIJŲ SALĖS | RENGINIŲ GALIMYBĖS | RESTORANAS | KNYGOS IR SUVENYRAI | PAŠTAS | SERTIFIKATAS | RĖMĖJAI | ISTORIJA | STRAIPSNIAI
|
Europos parkas vieninga patirties erdvė |
|
|
Laimos Kreivytės straipsnis. - Kultūros barai 2000. Nr. 12 Lankiausi toje vietoje keletą kartų, kai buvo įgyvendinamas mano didžiulis projektas. Gintaras Karosas pastatė jį taip, kad galutinis rezultatas yra tiksliai toks, kokio norėjau erdvė apmąstymams ir patirčiai. Magdalena Abakanowicz
Jau antrajame simpoziume 1994-aisiais išryškėjo du
skirtingų kultūrinių tradicijų padiktuoti erdvės organizavimo būdai: erdvę
ženklinantis vakarietiškas, kur svarbiausia aplinkoje dominuojantis kūrinys
(amerikiečio Jono Barlowo Hudsono akmeninės Debesų rankos, 1994) ir
rytietiškas, kai skulptūra susilieja su erdve, kone ištirpsta joje, o aplinka
tampa neatskiriama jos dalis (japonės Tei Kobayashi Yoni: Marijos Gimbutienės
atminimui - trys akmeniniai stulpeliai aplink tvenkinį beveik pasislepia tarp
beržų kamienų). Vėliau, formuojant skulptūrinį peizažą, bus naudojamasi abiem
eksponavimo būdais ir atviru, panoraminiu, ir integruojančiu, kameriniu,
atsižvelgiant į konkretaus kūrinio specifiką. Tačiau kiekvienu atveju paisoma
konkrečios vietos charakterio, landšafto ypatybių. Meno kūrinys ne pastatomas į
vietą, kaip paminklas aikštės viduryje, jis ir yra ta vieta. Gintaras Karosas
atsisakė tradicinės kraštovaizdžio architektūros idėjos, nes ji jam atrodo
pernelyg formali. Iš pat pradžių buvo aišku, kad norint šį atokų
kampelį paversti gyva, įvairias meno praktikas generuojančia erdve, reikės
praskinti daug neišbandytų kelių. Ir ne tik sodybą supančiame miške. Reiks
laužyti įsisenėjusias skulptūros ir erdvės formavimo sampratas, kurios
puikiausiai funkcionavo prieš 20 metų, tačiau nūnai nebepajėgia aprėpti
šiuolaikinių meno procesų įvairovės. Pasak garsios moderniojo meno teoretikės
Rosalindos Krauss, dabartinėms meninėms praktikoms erdvėje apibūdinti jau
nebetinka terminas skulptūra, nes jas galima apibrėžti tik neigimo būdu: tai,
kas nėra gamta, ir nėra architektūra. Tai greičiau kompleksiškas aplinkos
kūrimas. Europos parkas formuojamas siekiant meno kūrinių ir gamtos harmonijos, todėl vengiama drastiškos intervencijos, stiprinančios kultūros natūros opoziciją. Skulptūros, kad ir kokių garsių menininkų jos būtų, jokiu būdu nėra virš, arba svarbesnės už supantį peizažą. Kūrinys ir aplinka kuriami kaip vieninga patirties erdvė. Tokią vienovę įmanoma pasiekti tik atidžiai įsiklausant, įsigyvenant į vietovę. Reikia šimtus kartų išvaikščioti mišką, kad intuityviai parinktum naujas erdves ir kelius per daug jo neišretinant, kad atspėtum tinkamas tvenkiniams vietas, numatytum, kuriems darbams reikalingas atspindys vandenyje, o kuriems mišriojo miško tankmė ar ąžuolų giraitė. Vengiama formalaus planavimo, kai įgyvendinama iš anksto sumanyta schema, kuri gal leistų sukurti tam tikras logines kūrinių išdėstymo jungtis ir būtų patogesnė žiūrovams, bet parko visumą paverstų dirbtinai dekoratyvia. Reikia įaugti, įsiklausyti, įsigyventi į vietovę, kad vaizduotė formuotų erdvę kaip paukštis kūnu formuoja lizdą. Karosas ir pats kuria skulptūras. Parke matome
nuoseklią raidą nuo simbolinio ženklinimo iki pasklidusių formų kartojimo (Jūsų
patogumui) ir socialinės akcijos iš senų televizorių suformuoto labirinto.
Jis funkcionuoja kaip pavergto proto metafora, atskleidžianti įvairiais kanalais
transliuotų vaizdų ir ideologijos ryšį. Keturkampės dėžės, išplėštais viduriais
ir užgesusiais ekranais, atrodo kaip televizorių mutantų kaukolės. Skulptorius
turi ir daugiau aktualių idėjų, tačiau jam svarbiau ne pačiam įsiamžinti
nekintančia forma, bet kurti polifonišką, nuolat atsinaujinančią meno erdvę. Įgyvendindamas ambicingus projektus Europos parke,
Karosas pasikliauja ne tik intuicija ir kūrybiškumu, bet patirtim, kurią įgijo
studijuodamas pasaulinius skulptūrų parkų ir landšafto formavimo pavydžius. 1995
m. Wall Street Journal išrinktas į svarbius pakeitimus vykdančių Vidurio ir Rytų
Europos jaunų žmonių dvidešimtuką, Karosas gavo USIA stipendiją stažuotei
garsiausiuose JAV muziejuose. Aplankė ne tik prestižinį Modernaus meno muziejų,
Nacionalinę galeriją, bet ir susipažino su stambių pramonės korporacijų
kolekcijomis po atviru dangumi (Pepsi co), menininkų kuriamomis alternatyvinėmis
erdvėmis (Mark di Suvero Socrates parkas netoli Niojorko), aplankė Noguchi
suformuotą skulptūrų sodą ir, žinoma, Storm King meno centrą kalnuotoje
Mauntainvilio vietovėje prie Niujorko - vieną iš didžiausių ir įspūdingiausių
moderniosios skulptūros muziejų po atviru dangumi, kurio rūstus peizažas ir
plačios erdvės padarė jam didžiulį įspūdį. Susidomėję Europos skulptūrų parko
idėja, Gintarą Karosą pradėjo kviesti ir kiti garsūs muziejai, turintys
kolekcijas po atviru dangumi: Kröller-Müller Olandijoje, Hakone ir
Usukushi-Ga-Hara Japonijoje, Louisiana Danijoje. Šios kolekcijos pradėtos
formuoti prieš keletą dešimtmečių perkant pasaulyje garsių menininkų darbus
ir/arba rengiant tarptautinius konkursus (Augusteo Rodino ir Henry Mooreo
premijos Japonijoje). Tokių galimybių neturintis Europos parkas savo jėgomis
įgyvendina naujus, specialiai šiai vietovei sukurtus modernizmo klasikų
projektus (Magdalenos Abakanowicz Neatpažinto augimo erdvė, Solo LeWitto,
Denniso Oppenheimo darbai). Lietuvoje yra vietų, kur stovi skulptūros po atviru
dangumi. Garsiausias ir anksčiausiai įsikūręs Klaipėdos M. Mažvydo skulptūrų
parkas. Nuo 1977 m. Klaipėdos miesto valdžios iniciatyva ir lėšomis Smiltynėje
pradėti rengti skulptūros simpoziumai, į kuriuos buvo kviečiami ką tik studijas
baigę Ksenija Jaroševaitė, Vladas Urbanavičius, Mindaugas Navakas ir kiti. Buvo
sudarytos galimybės kurti skulptūras iš patvarių medžiagų ir įkurdinti jas
natūralioje aplinkoje. Tačiau kokia ta aplinka? Netoli autobusų ir geležinkelio
stoties buvusiose kapinėse esantis neprižiūrimas parkas. Jo formavimo principas
buvo stichiškas skulptūros tiesiog pastatytos į autorių parinktas vietas.
Kiekvienas, žinoma, rūpinosi savo darbo matomumu. Niekas neneigia Smiltynės
simpoziumų svarbos lietuvių skulptūros modernizacijai, tačiau apie kokią nors
M.Mažvydo parko kaip visumos viziją, konceptualų erdvės formavimą kalbėti
neverta. Čia įdomiausi brandūs ir tuometinės lietuvių skulptūros kontekste
novatoriški paskirų autorių kūriniai. Kadangi simpoziumo idėja kilo iš
viršaus, ilgainiui jis prarado eksperimentinį pobūdį, tapo oficioziniu renginiu
į jį pradėta kviesti jau nusipelniusius Lietuvos ir broliškų respublikų
skulptorius. Gyvą meninių idėjų apykaitą nustelbė valdžios reprezentacinės
užmačios. Vieną iš geriausių moderniosios lietuvių skulptūros kolekcijų sukaupęs
Klaipėdos parkas merdi nesaugomos skulptūros nyksta neprižiūrimoje aplinkoje,
kur pamažu atkuriamos kapinės. Alytaus skulptūrų parkas irgi pradėtas iš viršaus,
įkurtas miesto parke. Jis nėra toks gūdus ir apleistas, kaip Klaipėdos, jį
mielai lanko miestiečiai, tačiau ir jis stokoja kūrinių ir erdvės santykių
įvairovės. Skulptūros tiesiog išmėtytos parke panašiu atstumu. Pagrindinė jų
funkcija dekoratyvinė. Nutrūkus simpoziumams, skulptūrų parkas virto
sustingusia rekreacine zona. Tačiau dabartiniai muziejai nė iš tolo neprimena tam tikroje vietoje visiems laikams smeigtukais prismeigtų drugelių kolekcijos. Jų gyvybingumas slypi atsinaujinime, naujų skaitymo būdų ir bendravimo su auditorija paieškose. Kompiuterius pasitelkusi ir milijardus elektroninių laiškų rašanti karta neis žiūrėti stende džiūvančio menininko skalpo. Bet į Europos parką važiuoja ekskursijos iš visos Lietuvos. Kasmet čia lankosi daugiau kaip 40 tūkstančių žmonių, o šiemet pasiektas rekordas 60 tūkstančių. Šis parkas minimas pasauliniuose skulptūrai skirtuose leidiniuose. Pavyzdžiui, Joyce Ellen Weinstein žurnale Sculpture papasakojusi Europos parko įkūrimo istoriją, cituoja dailės kritiko Michaelo Brensono žodžius: Europos parkas yra tiltas tarp skirtingų kultūrų. Ir pridiria, kad jo įkūrėjas stengiasi paversti parką tiltu į meną pačiai įvairiausiai auditorijai. Gintaro Karoso formuojamas modernus peizažas jau tapo svarbia mūsų kultūros dalim. |