EUROPOS  PARKAS

MUZIEJUS GAMTOJE | ATRADIMŲ ERDVĖ | SKULPTŪRA IŠ TV | NAUJIENOS | MUZIEJAUS LANKYMAS | EUROPOS PARKO FESTIVALIS | EDUKACIJA | RESTORANAS |  KONFERENCIJŲ SALĖ | RENGINIŲ GALIMYBĖS | SUVENYRAI | PAŠTAS | SERTIFIKATAS | RĖMĖJAI | ISTORIJA | STRAIPSNIAI

NMAC fondas

Europos Parkas

Jorkšyro skulptūrų parkas

 

Arte in Erba

 

 

 

PUENTEBRIDGEPONTETILTAS

Meno parkai gamtoje: tiltas šiuolaikinio meno mokymui mokykloje

 

Jorkšyro skulptūrų parkas

Jorkšyro skulptūrų parkas – modernaus ir šiuolaikinio meno centras, siekiantis kurti, eksponuoti ir padėti geriau suprasti šį meną. Parkas, įkurtas 1977 m. istoriniame kraštovaizdyje (XVIII a. parke) ir užimantis 200 hektarų plotą, buvo pirmasis skulptūrų parkas Jungtinėje Karalystėje. Kasmet čia apsilanko daugiau kaip 300 tūkstančių britų ir žmonių iš viso pasaulio.

Jorkšyro skulptūrų parkas pristato kintančias skulptūrų ekspozicijas devyniose atvirose skirtingo dydžio ir pobūdžio erdvėse – nuo linijinių, apimančių formalią terasą ir apsodintus plotus, iki atvirų ir natūralių kaimiškų vietovių. Kolekcijoje yra Henry Moore’o, Elisabeth Frink, Anthony Caro, Antony Gormley, Magdalenos Abakanowicz, Solo LeWitto, Ulricho Rückriemo ir Jonathano Borofsky kūrinių. Šiais metais nuolatinė ekspozicija bus papildyta nauju Jameso Turrellio kūriniu. Pastaruoju metu laikinose parodose eksponuota Marino Marini, Barbaros Hepworth, Eduardo Chillida bei Winterio ir Hörbelto kūrinių, projektuose ir rezidencijose dalyvavo Jany West ir Alecas Finlay. Erdves po atviru dangumi papildo keturios galerijos. 2005 m. gegužę retrospektyvine žymaus britų menininko Williamo Turnbullo paroda Jorkšyro skulptūrų parkas atidarys naują požeminę galeriją. „Longside“ galerija, atidaryta 2001 m. rugsėjį, parodomis keičiasi su Haywardo galerija Londone ir suteikia puikią progą susipažinti su Meno tarybos skulptūros, videomeno ir instaliacijų kolekcija. Neseniai atnaujintų galerijų erdvės istoriniuose pastatuose skirtos mažesnėms parodoms ir projektams.

Jorkšyro skulptūrų parkas laikosi atvirumo ir prieinamumo, mokymosi visą gyvenimą ir kultūrinės įvairovės principų. Švietimo ir bendruomenės skyrius organizuoja įvairius kursus, praktinius užsiėmimus, rengia darbo su vidurinių mokyklų mokiniais ir studentais planus, kviečia į ekskursijas, pokalbius, organizuoja renginius įvairaus amžiaus ir įvairių gabumų žmonėms, tarp jų ir žmonėms su negalia. Mes artimai bendradarbiaujame su mokyklomis, koledžais, universitetais ir kitais partneriais meno ir bendruomenės sektoriuose. Naujausi projektai – tai programos „Kultūra 2000“ projektas kartu su partneriais Ispanijoje (NMAC fondas), Italijoje (Arte in Erba) ir Lietuvoje (Europos parkas); darbui su kaliniais skirti projektai; mokymosi metodų jungiant literatūrą ir matematiką, mokslą ir meną pradinėse ir vidurinėse mokyklose kūrimui skirti projektai; taip pat tebevykstančios veiklos su emigrantais ir žmonėmis, siekiančias gauti Britanijos pilietybę, programa.

Jane Leigh

Jane Leigh gyvena ir dirba Šefylde, Jungtinėje Karalystėje. Ji studijavo skulptūrą Šefyldo universitete ir jį baigė 2003 metais. Nuo tada jos laikas padalytas į dvi lygias dalis: skulptūros, fotografijos, videomeno ir instaliacijų kūrimas savo studijoje ir meno edukacijos projektai su mokyklomis ir įvairiomis visuomenės grupėmis. Taigi riba tarp to, ką menininkė vadina vaizduojamosios dailės praktika, ir to, ką laiko „edukaciniais projektais“, vis labiau nyksta. Nesibaigiančio įkvėpimo ir idėjų edukaciniams projektams ir savo kūrybai studijoje ji semiasi iš nuolatinės sąveikos su žmonėmis.

Jane darbai dažnai atspindi mūsų kasdienius asmeninius išgyvenimus ir mūsų santykius su aplinka, kurioje gyvename. Ją žavi jausmas, patiriamas sustabdžius akimirką ir žinant, kad kiekvienas laiko tarpsnis jau niekad nepasikartos ir bus prarastas visiems laikams. Jane dažnai stengiasi užkonservuoti kokią nors iš tokių akimirkų savo darbe, prailginti jos buvimą arba padaryti ją labiau apčiuopiamą. Tam ji naudoja įvairias priemones, technikas ir praktikas: manipuliaciją skaitmeniniu vaizdu, filmavimą, performansą, šviesą ir trumpalaikes medžiagas, tokias kaip ledas, drebučiai, taip pat tradicines skulptūros technikas ir medžiagas.

KULTŪRA 2000 PROJEKTAS

Jane Leigh, jauna menininkė, kuri savo kūryboje jungia darbą studijoje ir patirtį meno edukacijos srityje, Jorkšyro skulptūrų parke dirbo su septyniolika 9–11 metų amžiaus mokinių iš Vakarų Bretono pradinės mokyklos. Mes dirbome kaip bendruomenė, kurioje visi mokosi kurdami bendrą meno kūrinį: kiekvienas projekto dalyvis prisidėjo prie proceso ir mokėsi vienas iš kito, nuolat klausinėdami, reikšdami savo nuomonę ir dalydamiesi savo idėjomis. Projektas truko šešias savaites, įvyko keturi menininkės susitikimai su visa grupe ir taip pat pusės dienos individualūs užsiėmimai, kurių metu Jane dirbo tik su 2–3 vaikais. Menininkės, mokinių ir mokytojų bendradarbiavimas buvo išties naudingas ir visiems labai patiko.

Pirmasis susitikimas vyko mokykloje ir buvo skirtas susipažinti. Mes pristatėme vaikams projektą, projekto partnerius, kalbėjomės apie meną, žaidėme ir sužinojome apie Jane kūrybą. Vaikai molyje padarė natūralių objektų atspaudus, iš kurių galima būtų pagaminti gipso atliejas. Po to grupė praleido dvi dienas Jorkšyro skulptūrų parke. Pirmą dieną jie penkias skulptūras tyrinėjo įvairias meniniais ir žaismingais metodais: piešdami, spalvindami natūraliomis medžiagomis, žaisdami žodžių žaidimus, klausinėdami ir diskutuodami. Vaikai parke rinko lapus ir kitus gamtinius objektus koliažams ir kiekvienas parsinešė namo po laminuotą lapą. Jane taip pat paprašė vaikų patyrinėti namuose kokį nors įprastą daiktą, surasti jame netikėtų detalių, kurių anksčiau nebuvo pastebėję.

Kita diena Jorkšyro skulptūrų parke buvo skirta figūriniams kūriniams ir ypač sąveikai tarp šių kūrinių ir juos supančios aplinkos. Vaikai piešė savo autoportretus, juos iškirpo, laminavo ir pritvirtinę ant lazdelių sukūrė grupę mažų figūrėlių, susirinkusių parke. Po šios tyrinėjimo ir eksperimentavimo fazės grupė pasirinko idėją savo bendram kūriniui. Kiekvienas vaikas nupiešė idėjų žemėlapį. Svarbiausiomis idėjomis pasirinktos spalva, žmogaus figūra ir šviesa. Pasidalinę grupelėmis, vaikai ant pakavimo popieriaus nupiešė natūralaus dydžio vaiko siluetą ir užpildė šią figūrą piešiniais. Jane pasiėmė su savimi piešinius bei idėjų žemėlapius ir sugrįžo su kūrinio pasiūlymu, paremtu vaikų idėjomis ir leidžiančiu kiekvienam iš esmės prisidėti prie kūrybos proceso.

Po to Jane po kelias valandas dirbo kartu su 2–3 vaikais. Jie fotografavo parke lapus, žolę, šakas, gėles – objektus, kurie jiems atrodė įdomūs arba gražūs. Vėliau kiekvienas vaikas pozavo, tarsi būtų sustingęs judesio metu. Jane kopijavo jų pozų kontūrus ant popieriaus, o kiekvienas iš vaikų savo siluetui pasirinko spalvą. Rezultatas yra keturi gražūs akrilo pano, apšviesti iš vidaus. Kiekviename pano – grupė ryškių spalvų natūralaus dydžio vaikų siluetų, užfiksuotų atliekant tam tikrą judesį. Šie peršviečiami ryškūs siluetai, žėrintys baltame fone, yra užpildyti padidintais vaikų fotografuotais gamtos objektų vaizdais. Natūralios spalvos šiose padidintose fotografijose buvo pakeistos vaikų pasirinktais atspalviais. Kūrinys bus eksponuojamas naujo mokyklos pastato koridoriuose. Šie ryškūs siluetai paliks prisiminimą apie septyniolika vaikų, kurie dirbo kartu su Jane.

Projektas įkvėpė visus jo dalyvius, visi džiaugėsi bendru kūrybos procesu ir maloniais netikėtais momentais. Mums iš tiesų smagu šia patirtimi pasidalyti su savo europiniais partneriais Lietuvoje, Italijoje ir Ispanijoje.

Lilli Brodner, Jorkšyro skulptūrų parko švietimo ir bendruomenės koordinatorė, 2005 02 23

Jane Leigh mintys

Dalyvavimas programos „Kultūra 2000“ projekte tam tikra prasme man buvo visiškai nauja patirtis. Man dažnai tenka dirbti su mokiniais, tačiau retai užtenka laiko, kad bendraujant užsimegztų tvirti ryšiai su mokiniais ir mokytojais.

Kai su mokiniais lankėmės Jorkšyro skulptūrų parke, atkreipėme dėmesį į tai, kaip per daug metų šioje vietovėje gyvenę žmonės formavo kraštovaizdį ir kaip kai kurie čia eksponuojami darbai atspindi turtingą šio kraštovaizdžio istoriją. Konfliktas tarp gamtos ir to, kas sukurta žmogaus, tapo esmine tema, lydėjusia mus vykdant projektą. Kadangi Bretono mokykla yra visai šalia Jorkšyro skulptūrų parko, dauguma mokinių jau buvo čia apsilankę anksčiau. Kalbėjome apie tai, kad kiekvieno jų vizito metu kraštovaizdis buvo truputį pasikeitęs. Mūsų bendro kūrinio tikslas buvo užfiksuoti „akimirksnį arba tam tikrą tarpsnį laike“. Kiekvienas vaikas Jorkšyro skulptūrų parke surado gamtinį objektą, kuris apsilankymo momentu jiems pasirodė įdomus arba gražus, ir jį nufotografavo. Fotografijos buvo padidintos kompiuteriu iki tokio mastelio, kuris man leido iškirpti natūralaus dydžio vaikų siluetus. Kiekvienas vaikas pasirinko pozą, kuri buvo užfiksuota vaikui judant, ir spalvą: šia spalva buvo nuspalvintas gamtovaizdis ir iškirptas asmens, kuris jį pasirinko, silueto forma. Iš šių paveikslėlių buvo pagaminti šviečiantys pano, transformuojantys tai, kas kažkada buvo natūralu, į kažką technišką ir sustingusį laike.

 

Projekto organizatorius: NMAC fondas

Projekto partneriai: Europos Parkas, Jorkšyro skulptūrų parkas ir Arte in Erba.

 

Meno parkai gamtoje: tiltas šiuolaikinio meno mokymui mokykloje

 

Atgal į pradžią.